Rozdział I
Nazwa, siedziba, teren działalności, charakter prawny
§ 1
- Stowarzyszenie, zwane w dalszej części Statutu „Towarzystwem”, nosi nazwę: Towarzystwo Muzyczne im. Konstantego Gorskiego.
- (uchylony).
§ 2
- Siedzibą Towarzystwa jest miasto stołeczne Warszawa.
- Towarzystwo prowadzi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Terenem działania Towarzystwa mogą być również inne państwa.
§ 3
- Towarzystwo może współpracować z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami.
- Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym celu działania.
§ 4
- Towarzystwo posiada osobowość prawną i działa na podstawie niniejszego Statutu, zgodnie z przepisami prawa obowiązującego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U.1989 Nr 20 poz. 104 ze zm.) oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. 2003 Nr 96 poz. 873 ze zm.).
- Działalność Towarzystwa opiera się na nieodpłatnej pracy jego członków.
- Towarzystwo może prowadzić odpłatną działalność pożytku publicznego.
- Czas trwania Towarzystwa nie jest ograniczony.
- Towarzystwo może używać własnych pieczęci, odznak i sztandaru.
Rozdział II
Cele i sposoby ich realizacji
§ 5
Główne cele Towarzystwa to:
- upowszechnianie wiedzy o życiu i twórczości Konstantego Gorskiego;
- prowadzenie działalności edukacyjnej i kulturalnej;
- inspirowanie, organizowanie i wspomaganie działań na rzecz polskiej kultury materialnej i niematerialnej, również poza granicami kraju;
- działanie na rzecz polskiego dziedzictwa kulturowego poza granicami kraju.
§ 6
Cele określone w § 5 Towarzystwo realizuje poprzez:
- prowadzenie poszukiwań utworów oraz wszelkich pamiątek związanych z Konstantym Gorskim, ich kompletowanie, katalogowanie i opiekę nad pozyskanymi zbiorami;
- prowadzenie, inspirowanie i wspieranie badań oraz opracowań dotyczących życia i twórczości Konstantego Gorskiego oraz polskich artystów, tworzących poza dzisiejszymi granicami Polski;
- inspirowanie i organizowanie wydarzeń związanych ze spuścizną Konstantego Gorskiego w szkołach wszystkich stopni, w tym także za granicą;
- wspieranie działań wydawniczych, publikacji dokumentalnych i muzycznych oraz prowadzenie własnej działalności dokumentalnej, naukowej i publicystycznej;
- organizację festiwali, koncertów, wystaw, konkursów i innych wydarzeń kulturalnych, w tym kursów mistrzowskich;
- organizowanie zjazdów, sympozjów i konferencji naukowych;
- popularyzację polskiej kultury, w szczególności tworzonej poza dzisiejszymi granicami Polski;
- organizowanie kursów kultury i języka polskiego;
- inicjowanie i organizowanie międzynarodowej współpracy i wymiany w dziedzinie kultury, zwłaszcza poprzez kontakty z instytucjami kulturalnymi i oświatowymi za granicą, w tym także skupiającymi Polonię i Polaków z zagranicy;
- organizację i realizację nagrań fonograficznych, wideofonicznych lub utrwalanych w innych technologiach;
- współpracę ze sponsorami, darczyńcami i innymi podmiotami, które mogą udzielić Towarzystwu wsparcia w realizacji celów statutowych;
- upowszechnianie w mediach (prasa, radio, telewizja, internet) lub innych środkach przekazu informacji o przedsięwzięciach i wydarzeniach związanych z działalnością Towarzystwa.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 7
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
- członków założycieli;
- członków zwyczajnych;
- członków honorowych;
- członków wspierających.
§ 8
- Członkiem założycielem Towarzystwa jest osoba określona w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U.1989 Nr 20 poz. 104 ze zm.).
- Członek założyciel jest jednocześnie członkiem zwyczajnym.
- Członek założyciel może zostać zwolniony przez Zarząd z opłacania składek członkowskich.
§ 9
- Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może zostać osoba pełnoletnia, korzystająca z pełni praw publicznych, deklarująca gotowość współdziałania w realizacji celów Towarzystwa, będąca obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej, a także cudzoziemiec lub osoba małoletnia, spełniające wymogi w tym zakresie, przewidziane przez polskie prawo.
- Przyjmowanie nowych członków zwyczajnych stanowi kompetencje Zarządu i odbywa się na podstawie pisemnej deklaracji członkowskiej, popartej przez przynajmniej jednego członka zwyczajnego.
- Zarząd Towarzystwa może odmówić przyjęcia danej osoby na członka Towarzystwa m.in. w przypadku działalności kandydata na szkodę Towarzystwa.
- Przyjęcia nowych członków Towarzystwa są zawieszone na sześć miesięcy przed terminem Walnego Zebrania Członków dokonującego wyboru władz lub ich odwołania.
§ 10
- Członkiem honorowym Towarzystwa może zostać osoba szczególnie zasłużona dla kultury, Towarzystwa lub dla urzeczywistnienia celów statutowych Towarzystwa.
- Godność członka honorowego nadawana jest na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków, na wniosek Zarządu Towarzystwa.
- Godność członka honorowego może zostać nadana również członkowi zwyczajnemu. Nie traci on wówczas uprawnień, o których mowa w § 15.
- Członkowie honorowi, którzy nie byli członkami zwyczajnymi przed nadaniem przez Walne Zebranie Członków godności członka honorowego, korzystają z wszelkich praw członków zwyczajnych, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Towarzystwa.
- Członek honorowy zwolniony jest z opłacania składek członkowskich i korzysta bezpłatnie z wszystkich imprez organizowanych przez Towarzystwo.
§ 11
- Członkiem wspierającym może zostać osoba prawna lub fizyczna.
- Członków wspierających przyjmuje Zarząd Towarzystwa.
- Członkowi wspierającemu nie przysługują prawa członka zwyczajnego.
- Członek wspierający zwolniony jest z opłacania składek członkowskich.
- Udział członka wspierającego w działalności Towarzystwa polega na wspieraniu go finansowo, rzeczowo lub organizacyjnie w sposób uzgodniony z Zarządem Towarzystwa.
§ 12
Członkostwo w Towarzystwie ustaje na skutek:
- śmierci lub ogłoszenia upadłości, likwidacji albo utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego;
- dobrowolnego wystąpienia z Towarzystwa, zgłoszonego na piśmie do Zarządu. Wystąpienie członka Towarzystwa może nastąpić w każdym czasie. Członkostwo ustaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym członek Towarzystwa złożył pisemne oświadczenie o wystąpieniu;
- skreślenia z listy członków Towarzystwa na podstawie uchwały Zarządu w przypadku:
- naruszenia postanowień Statutu, obowiązujących uchwał władz lub regulaminów Towarzystwa,
- działania na szkodę Towarzystwa,
- nieusprawiedliwionego zalegania ponad 12 miesięcy – mimo pisemnego upomnienia – z opłacaniem składek i innych świadczeń członkowskich,
- skazania prawomocnym wyrokiem Sądu na karę dodatkową utraty praw publicznych, bądź za czyn popełniony z niskich pobudek.
§ 13
Pozbawienie godności członka lub prezesa honorowego może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków na wniosek Zarządu.
§ 14
- Osobie skreślonej z listy członków przysługuje prawo wniesienia, w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały Zarządu, odwołania do Walnego Zebrania Członków, którego uchwała w tym przedmiocie jest ostateczna.
- Uchwała Zarządu o skreśleniu członka z powodu zalegania z opłatą składek może być uchylona przez Zarząd po opłaceniu zaległości.
§ 15
Członek Towarzystwa uprawniony jest do:
- korzystania z biernego i czynnego prawa wyborczego, z zastrzeżeniem § 10 ust. 3 oraz § 11 ust. 3;
- uczestnictwa w pracach prowadzonych przez Towarzystwo;
- wyrażania opinii i zgłaszania wniosków dotyczących działalności Towarzystwa.
§ 16
Członek Towarzystwa zobowiązany jest:
- swoją postawą i działaniami dbać o dobre imię Towarzystwa;
- brać czynny udział w realizacji celów statutowych i zadań Towarzystwa;
- przestrzegać postanowień Statutu, regulaminów, uchwał i zarządzeń władz Towarzystwa;
- terminowo opłacać składki członkowskie oraz inne świadczenia organizacyjne uchwalone przez Zarząd lub Walne Zebranie Członków, z zastrzeżeniem § 8 ust. 3, § 10 ust. 5 i § 11 ust. 4;
- informować Zarząd Towarzystwa o adresie do doręczeń, numerze telefonu oraz adresie poczty elektronicznej, jak również o zmianach tych danych.
ROZDZIAŁ IV
Władze Towarzystwa
§ 17
Władzami Towarzystwa są:
- Walne Zebranie Członków;
- Zarząd;
- Komisja Rewizyjna.
§ 18
- Zarząd i Komisja Rewizyjna wybierane są przez Walne Zebranie Członków, chyba że Statut stanowi inaczej.
- Prezesa Towarzystwa wybiera Walne Zebranie Członków w oddzielnym głosowaniu.
- Kadencja wszystkich wybieralnych władz Towarzystwa trwa 5 lat, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym lub tajnym w zależności od uchwały Walnego Zebrania Członków w tym przedmiocie.
- Kadencje wybieralnych władz Towarzystwa kończą się z dniem udzielenia przez Walne Zebranie Członków absolutorium ustępującemu Zarządowi.
- Skrócenie kadencji Zarządu oznacza jednoczesne skrócenie kadencji Komisji Rewizyjnej.
Walne Zebranie Członków
§ 19
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa.
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- W pracach Walnego Zebrania Członków mogą uczestniczyć członkowie zwyczajni z głosem stanowiącym oraz członkowie honorowi i wspierający z głosem doradczym.
§ 20
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd co 5 lat;
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
- z własnej inicjatywy;
- na wniosek Komisji Rewizyjnej;
- na wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków Towarzystwa.
- Wniosek o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków powinien być zgłoszony Zarządowi na piśmie i zawierać uzasadnienie oraz proponowany porządek obrad.
- Zarząd obowiązany jest zwołać niezwłocznie nadzwyczajne Walne Zebranie Członków, wyznaczając termin nie później niż w ciągu 30 dni od daty otrzymania wniosku, jeśli spełnia on warunki określone w ust. 1 i 2.
- Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane, przy czym w porządku obrad winno znaleźć się sprawozdanie Zarządu z działalności Towarzystwa za okres od ostatniego do bieżącego Walnego Zebrania Członków.
- Zmiana porządku obrad Walnego Zebrania Członków może nastąpić tylko za zgodą wszystkich obecnych na Walnym Zebraniu Członków, chyba że Statut stanowi inaczej.
- Walne Zebranie Członków, zarówno zwyczajne, jak i nadzwyczajne, może odbywać się w formie stacjonarnej lub zdalnej, chyba że Statut stanowi inaczej.
§ 21
- Zawiadomienie o Walnym Zebraniu Członków z podaniem porządku obrad, miejsca lub sposobu łączenia zdalnego oraz terminu powinno być rozesłane do wszystkich członków pocztą elektroniczną na adresy wskazane w deklaracjach członkowskich lub zgłoszone zgodnie z § 16 ust. 5.
- Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, może być opublikowane na stronie internetowej Towarzystwa.
§ 22
- Uchwały Walnego Zebrania Członków, poza wyjątkami przewidzianymi w niniejszym Statucie, zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, co stanowi quorum.
- Jeśli w ciągu 30 minut od godziny rozpoczęcia Walnego Zebrania Członków podanej w zawiadomieniu brak jest quorum wówczas, jeżeli Statut nie stanowi inaczej, Walne Zebranie Członków może podejmować uchwały zwykłą większością głosów bez względu na liczbę obecnych.
- Uchwały Walnego Zebrania Członków, poza wyjątkami przewidzianymi w niniejszym Statucie, zapadają w głosowaniu jawnym, chyba że Walne Zebranie Członków zwykłą większością głosów postanowi przeprowadzić głosowanie tajne.
- Głosowanie tajne nie jest możliwe, gdy Walne Zebranie Członków odbywa się w formie zdalnej.
§ 23
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należą sprawy niezastrzeżone postanowieniami Statutu dla pozostałych władz Towarzystwa, w szczególności:
- uchwalanie programu i podstawowych zasad działania Towarzystwa;
- uchwalanie Statutu i jego zmian;
- podejmowanie uchwał w sprawach przedstawionych przez Zarząd Towarzystwa, Komisję Rewizyjną lub poszczególnych członków Towarzystwa, zgłoszonych na piśmie do Zarządu przynajmniej na 21 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków;
- powoływanie i odwołanie Zarządu Towarzystwa i Komisji Rewizyjnej;
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu;
- udzielanie, na wniosek Komisji Rewizyjnej, absolutorium ustępującemu Zarządowi;
- przyznawanie, na wniosek Zarządu lub 1/3 ogólnej liczby członków Towarzystwa, tytułu Honorowego Prezesa osobom, które piastowały to stanowisko przez więcej niż jedną kadencję i szczególnie zasłużyły się dla urzeczywistnienia celów statutowych Towarzystwa;
- nadawanie i pozbawianie godności członka lub prezesa honorowego;
- podejmowanie uchwał o przystąpieniu Towarzystwa do organizacji krajowych i zagranicznych;
- podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku.
Zarząd Towarzystwa
§ 24
- Zarząd jest władzą wykonawczą Towarzystwa.
- Zarząd reprezentuje Towarzystwo na zewnątrz.
§ 25
- W skład Zarządu wchodzi od 3 do 5 osób: prezes, wiceprezes, sekretarz i ewentualnie skarbnik oraz członek Zarządu.
- Liczbę członków Zarządu w danej kadencji ustala każdorazowo Walne Zebranie Członków.
- Prezesa Towarzystwa wybiera Walne Zebranie Członków.
- Przy ustalonej większej liczbie członków Zarządu, wyboru dokonuje Walne Zebranie Członków, przy czym wybrani członkowie Zarządu spośród siebie wybierają wiceprezesa, sekretarza, skarbnika i członka Zarządu.
- Kandydaci do Zarządu Towarzystwa winni każdorazowo wyrazić zgodę na kandydowanie. Dotyczy to także członków wskazywanych przez prezesa.
- Prezes lub członkowie Zarządu mogą być w każdym czasie odwołani przez Walne Zebranie Członków.
- Mandat prezesa lub członka Zarządu wygasa z chwilą odwołania, złożenia rezygnacji albo śmierci.
- W miejsce prezesa lub członka Zarządu, którego mandat wygasł, Zarząd dokooptowuje na okres do końca trwającej kadencji nowego członka Zarządu spośród członków Towarzystwa, jednakże liczba dokooptowanych członków w tym trybie nie może przekroczyć połowy składu Zarządu.
§ 26
- Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes lub wiceprezes.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na pół roku.
- W posiedzeniach Zarządu mogą brać udział osoby niebędące jego członkami, jeśli zostały zaproszone przez Zarząd lub zgłoszone w trybie § 33 ust. 5.
- Posiedzenie może odbywać się w formie stacjonarnej lub zdalnej.
§ 27
- Zawiadomienie o posiedzeniu Zarządu powinno być rozesłane do wszystkich członków Zarządu pocztą elektroniczną na adresy wskazane w deklaracjach członkowskich lub zgłoszone zgodnie z § 16 ust. 5, nie później niż 7 dni przed terminem posiedzenia, a w przypadkach niecierpiących zwłoki członków Zarządu należy poinformować telefonicznie.
- W zawiadomieniu o posiedzeniu Zarządu należy podać miejsce lub sposób łączenia zdalnego, termin posiedzenia oraz inne niezbędne informacje.
§ 28
- Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy członków Zarządu.
- W przypadku równej liczby głosów, rozstrzyga głos prezesa lub, w razie jego nieobecności, wiceprezesa.
§ 29
Do kompetencji Zarządu Towarzystwa należy:
- kierowanie działalnością Towarzystwa zgodnie z postanowieniami Statutu, wytycznymi i uchwałami Walnego Zebrania Członków;
- reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz;
- zwoływanie zwyczajnych i nadzwyczajnych Walnych Zebrań Członków i uchwalanie projektowanego porządku obrad, zgłaszanie wniosków na Walne Zebranie Członków;
- występowanie z wnioskami do Walnego Zebrania Członków o nadanie lub pozbawienie godności członka lub prezesa honorowego;
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków;
- uchwalanie regulaminów konkursów oraz innych regulaminów wewnętrznych;
- przyjmowanie nowych członków zwyczajnych i wspierających oraz skreślanie ich z listy członków Towarzystwa;
- ustalanie wysokości składek członkowskich i zwalnianie z ich opłacania niektórych grup członkowskich;
- przygotowywanie sprawozdań finansowych oraz sprawozdań z działalności Towarzystwa,
- przyznawanie odznak i wyróżnień osobom fizycznym i prawnym, w tym także członkom Towarzystwa, które przyczyniły się do rozwoju Towarzystwa,
- podejmowania uchwał we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji Walnego Zebrania Członków.
Komisja Rewizyjna
§ 30
- Komisja Rewizyjna jest organem kontroli Towarzystwa.
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech osób wybranych przez Walne Zebranie Członków.
- Kandydaci do Komisji Rewizyjnej winni każdorazowo wyrazić zgodę na kandydowanie.
- Na pierwszym posiedzeniu Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego oraz jego zastępcę.
- Komisja Rewizyjna może być w każdym czasie odwołana przez Walne Zebranie Członków.
- Mandat członka Komisji Rewizyjnej wygasa z chwilą odwołania, złożenia rezygnacji albo śmierci.
- W miejsce członka Komisji Rewizyjnej, którego mandat wygasł, Komisja Rewizyjna dokooptowuje na okres do końca trwającej kadencji nowego członka Komisji Rewizyjnej spośród członków zwyczajnych Towarzystwa, jednakże liczba dokooptowanych członków w tym trybie nie może przekroczyć połowy składu Komisji Rewizyjnej;
- Komisja Rewizyjna jest uprawniona do badania wszystkich dokumentów i zbiorów danych Towarzystwa;
- Komisja Rewizyjna jest uprawniona do żądania od członków i władz Towarzystwa pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących organizacji, działalności i dokumentów Towarzystwa.
§ 31
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej stosownie do potrzeb zwołuje przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub jego zastępca.
- Zawiadomienie o posiedzeniu Komisji Rewizyjnej powinno być rozesłane do wszystkich członków Komisji Rewizyjnej pocztą elektroniczną na adresy wskazane w deklaracjach członkowskich lub zgłoszone zgodnie z § 16 ust. 5, nie później niż 7 dni przed terminem posiedzenia, a w przypadkach niecierpiących zwłoki członków Komisji Rewizyjnej należy poinformować telefonicznie.
- W zawiadomieniach o posiedzeniu Komisji Rewizyjnej należy podać termin, miejsce, proponowany porządek obrad, projekty uchwał oraz inne niezbędne informacje i materiały.
§ 32
- Komisja Rewizyjna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy członków Komisji Rewizyjnej.
- W przypadku równej liczby głosów, rozstrzyga głos przewodniczącego lub, w razie jego nieobecności, prowadzącego posiedzenie.
§ 33
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- przeprowadzanie kontroli działalności merytorycznej i finansowej Towarzystwa oraz występowanie z wnioskami pokontrolnymi;
- występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądanie wyjaśnień;
- określenie terminu i sposobu usunięcia stwierdzonych w toku kontroli nieprawidłowości;
- występowanie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w celu omówienia ustaleń i zaleceń pokontrolnych oraz innych spraw wskazanych przez Komisję Rewizyjną, przy czym posiedzenie Zarządu w tym trybie powinno zostać zwołane najpóźniej w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku przez Komisję Rewizyjną;
- na wniosek przewodniczącego Komisji Rewizyjnej udział przedstawiciela Komisji Rewizyjnej z głosem doradczym, w posiedzeniu Zarządu;
- składanie wniosków o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków;
- składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi;
- składanie Walnemu Zebraniu Członków sprawozdań z działalności Komisji Rewizyjnej;
- wykonywanie uprawnień określonych pozostałymi postanowieniami Statutu.
ROZDZIAŁ V
Majątek i reprezentacja Towarzystwa
§ 34
- Majątek Towarzystwa mogą stanowić nieruchomości, ruchomości, fundusze i prawa.
- Majątek Towarzystwa służy wyłącznie do realizacji celów statutowych Towarzystwa.
- Majątek Towarzystwa powstaje ze źródeł:
- składek i innych opłat członkowskich;
- dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów;
- dochodów z majątku Towarzystwa;
- odpłatnej działalności pożytku publicznego;
- ofiarności publicznej;
- świadczeń członków wspierających.
- Środki pieniężne, niezależnie od źródeł pochodzenia, muszą być przechowywane na rachunku bankowym Towarzystwa, z wyłączeniem ustalonej przez Zarząd rezerwy kasowej, a wpłaty gotówkowe winny być niezwłocznie przekazywane na rachunek bankowy.
- Składki członkowskie za dany rok kalendarzowy powinny być wpłacone do końca roku kalendarzowego, przy czym nowo przyjęci członkowie Towarzystwa obowiązani są do wpłaty składki za pierwszy rok członkostwa w terminie 14 dni od dnia uchwały o przyjęciu w poczet członków.
- Towarzystwo może przyjąć spadek wyłącznie z dobrodziejstwem inwentarza.
§ 35
- Do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych, w tym zaciągania zobowiązań finansowych w imieniu Towarzystwa, uprawnieni są:
- prezes Towarzystwa działający samodzielnie
lub
- dwaj członkowie Zarządu, w tym wiceprezes, działający łącznie.
- Korespondencję Towarzystwa podpisuje prezes, wiceprezes lub osoba upoważniona przez prezesa Towarzystwa.
ROZDZIAŁ VI
Zmiany Statutu i rozwiązanie Towarzystwa
§ 35
- Statut niniejszy może być zmieniony lub zastąpiony nowym wyłącznie przez Walne Zebranie Członków na podstawie uchwały, podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Jeśli porządek obrad Walnego Zebrania Członków przewiduje dokonanie zmian w Statucie to do zawiadomienia o Walnym Zebraniu Członków powinien zostać dołączony tekst proponowanych zmian.
- Zmiany, o których mowa w ust. 1 mogą być uchwalane tylko w trybie § 20 ust. 5.
- Przy uchwalaniu zmian, o których mowa w ust. 1 nie stosuje się przepisów § 20 ust. 6 i § 22 ust. 2.
§ 36
- Towarzystwo może być rozwiązane na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków, podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Uchwała, o której mowa w ust. 1 może być podjęta tylko w trybie § 20 ust. 5.
- Przy podejmowaniu uchwały, o której mowa w ust. 1 nie stosuje się przepisów § 20 ust. 6 i § 22 ust. 2.
- W razie podjęcia uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa, Walne Zebranie Członków przyjmuje uchwałę o powołaniu Komisji Likwidacyjnej, w której skład wchodzi dotychczasowy Zarząd Towarzystwa.
- Walne Zebranie Członków może powołać Komisję Likwidacyjną, składającą się z innych członków zwyczajnych Towarzystwa. Wówczas liczba członków Komisji Likwidacyjnej winna być równa liczbie członków Zarządu.
- Uchwała o rozwiązaniu Towarzystwa winna określić sposób reprezentacji Towarzystwa w okresie likwidacji i inne ważne dla likwidacji sprawy.
- Pozostały po likwidacji majątek Towarzystwa winien być przekazany lub zbyty w sposób wnioskowany przez Komisję Likwidacyjną i zatwierdzony przez Walne Zebranie Członków.
ROZDZIAŁ VII
Postanowienia końcowe
§ 37
Posiedzenia każdego organu Towarzystwa winny być protokołowane.
§ 38
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem stosuje się przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U.1989 Nr 20 poz. 104 ze zm.) oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. 2003 Nr 96 poz. 873 ze zm.).
Tekst jednolity:
Statut przyjęty w dniu 3 marca 2023 r., zmieniony w dniu 22 maja 2023 r.